Tuesday, June 22, 2010

1 malam di masjid area kajang. -.-'

Assalamualaikum n salam sejahtera!

kalini post islamic siket lah. huhu. just nak share lah pnglaman aku tyme kat masjid tu.
klu bosan pn bace je lah ye. coz post ni pnjang gak lah. tp ilmu tu harap smpai lah ye.

ok. start.

mulenye cmni, aku n parents, nak pegi majlis prtunangan seseorang. mule2 pegilah ke rumah org yg nak bertunang tu. aku igt diorg buatlah kat rumah tu. tp aku tgk, xde plak rmai org. n sume xsiap2. then diorg ckap buat kat masjid. aku igt masjid tu dekat jelah. rupenye kat kajang. wow. xde masjid laen ke kat situ. huhu. stahu aku ade je masjid dkat2 situ. -.-'. pelik je aku dgr. *but aku cover lah muke pelik aku* haha. then kitorg pn btolak. parents aku pn xtau lah kat mane tmpat tu. so just follow jelah kereta yg laen. ade lah dlm 6 buah kreta tmsuk krta ayah aku.

*malaslah nak cerita pmndangan tyme on da way tu*

skip.skip.skip.

then smpai kat smpang, spnjang jalan tu, gelap gile. xde lmpu jalan pn. kereta yg lalu pn krta ktorg je lah. n jalan tu. kiri kanan sepanjang jalan ladang. kelapa sawit kot. *xnmpak sgtlah. gelap kot* dgn jalan yg xrata nye. aku igt skjap je dah smpai lah. rupnye jauh jugak. mcm pndalaman. ade lah dlm 15mnit bru smpai kat msjid tu. tmpat parking pn xbyk. aku pelik je knape lah trpncil sgt masjid ni.

dah parking, then jalanlah ke masjid tu. dlm 3mnit jalan kot. 1st, aku xtau mane masjidnye. aku nmpak ade rumah2 je. tyme tu tgh isyak. but diorg azan dlm pkol 9.30. skali lagi aku pelik. aku n ayah dduk kat luar je bwh canopy. mak aku ikot msuk dlam bilek kat msjid tu. dapatlah mnum teh o nipis. rmai gak dduk kat situ.
lpas diorg dah abes solat(kot) diorg zikir. zikir diorg KUAT gile. tmpat solat diorg kat atas. so lntai diorg kayu. dgrlah diorg zikir KUAT2. n ade dgr mcm KETUK2. surely diorg TEPUK2 lntai kayu tu. lagi sekali pelik. -.-'

then diorg suro masuk coz da k start dah. masuk je smua pkai jubah putih n serban putih. n aku sorg je pkai kopiah wrna MERAH. -.-'. msjid tu nmpak agak usang lah. n 1 mnde lagi yg aku pelik. mostly org kat dalam tu SMOKE. wah. ni masjid modenkah? atas tmpat solat. bwh tmpat SMOKE BERJEMAAH? dgn serban n jubahnye. lagi sekali pelik. -.-'. then diorg tnggu "juru tunang" ni. die masuk je, SEMUA org BERDIRI. aku pun berdirilah. then org tu dduk, SEMUA org bru DUDUK. mengapakah? -.-'. tmpat duduk org tu pn spcial gak. siap ade lapik lagi. then pngcara majlis pn start lah mjlis. n ucapan die xclear lnsung. yg aku dgr, "AYAHANDA, MAMA(kot. or MANMA)" die rjuk AYAHANDA tu "juru tunang" tadi tu lah. lagi skali pelik. -.-'. tp aku buat biase je lah. xdelah show muke pelik. haha.

pndekkan crite lagi.


skip.skip.skip.


smpai jamuan makan. aku igt diorg da siapkan lah. but dlm 10 mnit baru diorg kluarkan mkanan tu. kat otak aku ni trbyg AYAM, KAMBING, NASI. yg keluar beberape jumlah dulang bulat. dan kat dalamnye ade PULUT KUNING n SAMBAL(ikanbilis kot). tyme diorg kluarkan tu aku dok usha lah info board yg ade kat situ. aku usha lah diorg mkan dari jauh. diorg makan KHUSYUK gile. n kat pulut n sambal tu xde lnsung SUDU. means, diorg makan mnggunakan tangan SAHAJA. aku tgk pn agak geli kot. so aku n ayah aku pn xmkan. kluar balik dduk kat canopy tu.

jap. jap.
nk share lah amndeyg aku nmpak kat infoboard tu.

antarnye, tyme subuh, diorg akan bgun seawal pkul 4.30 utk zikir, tazkirah. then baru diorg solat. zuhur asar n mghrib mcm biase. but isyak spcial skit. stiap hari diorg akan azan pkul 9.30. xtaulah aktiviti ape yg diorg buat. rasnye kuliah, tazkirah tu sume lah. n smoking tyme kot. haha. JK.

ok2. smbng td balek. sket je.

then mak aku kluar lah. n ayah aku ajak balek. mak aku pun buat muke pelik. HAHA. mak aku cakap, b4 nak balik tu, die ckap kat sorang muslimah kat msjid tu nak balik dah. then org tu rply, "Aik. awalnye nak balik. betul ke ni?" *dan tyme tu dah nak pkul 12 dah* aku dgr pn pelik jugak kot. dah tu yg laen2 sume kat dlam tu balek pkul brape pulak? 2? 3? haih. -.-'. then aku ngan parents dgn x salam rmai org pn cpat2 lah balek. LAPAR KOT X MAKAN! -.-' haha. kt dalam krta tu ktorg pn komen2 lah psal mjlis tu. bkn nak kate ape. just nak ckap byk kekurangan n kePELIKan kat mjlis tu.
dan ayah aku kate, ade org ckap kat die, area tu diorg kebykan amalkan TARIKAT. tp xtau tarikat ape.

ok. smpai lah kat pnjlasan psal tarikat nih.

tarikat ni, kbnyakan kat Malaysia ni di anggap sesat, but, kat jordan, mesir sume, ade yg aggp mnde ni xsesat.
tarikat ni pulak diasaskan pn drpd seseorang yg mncpai TASAWUF-tahap trtinggi dlm Islam. tasawuf ni sjenis ilmu berkaitan akhlak lah. bukan TASSAWUR. tassawur-permulaan or basic psal Islam.

xkisah lah ape pn tarikat. yg pntng, sptutnye, khidupan, amalan, n sgale2nye, mstilah brlndaskan al-Quran n as-Sunnah. but adakah kat dlm Quran, n Sunnah mngajar kite supaya memuliakan manusia selain rasulullah S.A.W? mcm yg "AYAHANDA" td tu contohnye. mmg kite prlu mnghormati pemimpin. tp xdelah smpai nk hormat tahap gaban. ade limit jugak. knape kite xhotmat parents kite mcm kite hormat org tu? btol x? byk lagi sbnanye cite psal "ayahanda" tu. mak aku cite. tp ckup2 jelah aku cite sket.

ok. ni ade satu video psal salah satu tarikat kat negara kite ni. but ni bkn yg kt tmpat aku pegi tu lah.
n komenlah situasi mcmtu.






so cmne? lu pikirlah sndri. haha. so, renung2kan. selamat beramal! ;)
assalamualaikum.

*tunggujelah nxt post. tp xtau lah brape mnggu lagi. hehe. ;D*



3 comments:

  1. eyt, thanx 4 d post coz aku xpnah tau pn tntg tarikat nih sbenarnye.
    aku btol2 rse pelik la tp mse b4 kau trgkan tntg tarikat tuh..
    sbb azan isya' 9.3o etc kn...
    n aku tgk vid tuh mcm da x kt masjid. T.T
    nek seram pn ade jgk. huhu..
    thanx 4 d share. =)

    ReplyDelete
  2. owh. ok2. azan 9.30 bole. but pelik skit lah. huhu. n yg video tu bkn kat tmpt yg aku pegi tu ye. aku pn xtau. huhu. juz nak inform je lah. ;)

    ReplyDelete
  3. Huuuu. Pengalaman yg menarik! Haha
    tapi,,pe tujuan ko pegi sana sbna nye at first place? xpaham lak. asal tbe2 dyorang sebut2 ayahanda lak??
    Plus nasib baik kowt family ko xmakan skali ke apa kan.takot2 kang kene pape ke kan. huhu.

    ReplyDelete

Total visitors

Followers